Recept på Whoopies.

  • 100 g smör rumsvarmt
  • 1 st ägg
  • 1,75 dl socker
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 krm salt
  • 2 tsk vaniljsocker alternativt 0,5 dl kakao
  • 0,5 dl mjölk

(Jag använder dock inte ägg p.g.a. hönsens sköttsel och levnads standard).

  1. Sätt ugnen på 175 grader och förbered några plåtar med bakplåtspapper.

  2. Vispa smör och socker pösigt och tillsätt ägg.

  3. Blanda samman de torra ingredienserna i en bunke och rör ner blandningen i vätskan.

  4. Tillsätt slutligen mjölken. Smeten ska kännas stabbig.

  5. Klicka ut små högar väl separerade på en plåt. Ungefär 10 stycken per plåt blir lagom.

  6. Grädda kakorna i 10 minuter i mitten av ugnen. När kakorna är klara lyfter du över dem på ett galler så att de svalnar ordentligt.

  7. Blanda samman ingredienserna till fyllningen. Bred eller spritsa på fyllningen på varannan kaka och använd resterande som lock. Dekorera eventuellt med strössel.

    I mina whoppisarna hade jag smält choklad.
    Andra goda fyllningar är:

  • Smält marshmallows
  • Lemoncurd
  • och jordgubbar.


(bilden kmr från baka.se).
Hoppas det går bra med bakandet:)


/Bella 


Kommentarer
Postat av: Felicia

Det verkar väldigt gott, jag kanske testar på det någon gång. :)

2011-11-19 @ 16:50:11
URL: http://lakritsgrodan,blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: <3

Trackback
RSS 2.0